tisdag 2 oktober 2012

Lite tips

1. Var aktiv på olika sidor för att öka chanserna, t ex statist.se, filmcafé.se, stagepool.com för att nämna några.


2. Tro på dig själv, bli ett med rollen och släpp alla hämningar och ge allt du har för att lyckas på castings och provfilmningar.

3. Utveckla dig själv hela tiden. Gå på workshops, kvällskurser, öva själv på olika scener framför kameran hemma och slipa tills du är nöjd. Återigen, för att lyckas på provfilmningarna. och för att hålla din talang i form.

4. Sist men inte minst, jag säger det igen. Det finns ingen plats för blyghet om man vill jobba som skådis. Så ska du spela arg, ledsen eller förmedla annan stark känsla så släpp alla blockeringar du har. Strunta i hur du ser ut eller om salivet och tårarna rinner och får dig att se ut som fan. Jag känner ingen som ser snygg ut när han/ hon gråter. Du vill leverera! det är det enda du ska bry dig om, så ge ALLT. Det är det enda regissören bryr sig om. Tänk dig hur du skulle reagera i situationen som karaktären utsätts för? utgå från dig själv om du inte har fått ngn utförlig profil av karaktären. Vad skulle du vilja ha ut av karaktären om du var regissör, hur tolkar du rollen? hitta ditt sätt för att bäst kunna leverera tillsammans med regisörren förstås.

5. En viktig grej som jag själv haft svårigheter med är nervositet och att vara alltför orolig för vad folk ska tycka och tänka om en. Jag tror inte att det finns ett svar på hur man blir trygg i sig själv. För vissa fungerar yoga, för vissa meditation, någon kanske behöver springa av sig nervositeten och en del känner sig t o m trygga i känslan av att vara nervös. Att det sätter en slags press på en så att man ska kunna prestera. 

Personligen blir jag lugn av meditation, lyssna på avslappningsövningar. Allt från chakrameditation till att bara försöka bli mer och mer närvarande i nuet. Sluta döma sig själv och bara vara. Det tog sin tid när jag väl bestämte mig för att hitta lugnet och tryggheten. Det har hjälpt mig att slappna av och bara göra min grej framför kameran. Jag har kommit väldigt långt och det har hjälpt mig att fokusera och kommunicera med människor på ett sätt som är bra för både mig och de jag umgås med. För om jag inte tror på mig själv, hur många kommer då att tro på mig?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar